MAGYAR AUTÓKLUB SZÉKHÁZ

A Magyar Autóklub új székházának tervezését egy meghívásos tervpályázaton nyertük el, ahol a megbízó fontos szempontja volt az épület egyszerűsége mellett az emblematikus megjelenés az európai autóklub székházak sorában.
Pályázatunk a heterogén építészeti környezetben a szabadon álló beépítést is kihasználva egy szoborszerű épületet javasolt, ami egyetlen gesztust tartalmazott, egy felhajtott tömör szalagot két oldalról beüvegezve. Karakterét egy felemelkedő, majd visszahajló szalag határozza meg, mely értelmezhető egy felhajlított útpályaként, ami körülöleli az irodahelyiségeket hordozó transzparens üvegdobozt, de akár az Autóklubot megjelenítő ‘a’ betűként is.

Sajátos formája miatt nem gondoltuk, hogy a megbízást elnyerhetjük, de végül egy remek együttműködés eredményeként a terv a koncepció sérülése nélkül megvalósult. Itt is beigazolódott azonban, hogy sokszor a legegyszerűbb megjelenéshez szükséges a leggondosabb munka.
A felhajló ív vastagságát alkotó, kb. egy méteres szalag szélessége változó és emelkedése közben oldalirányban is eltolt. Ennek megfelelően a – lift- és lépcső magot is hordozó – függőleges szakasz nem az induló rész szélességében és helyén érkezik meg.

A két meghatározó elem – a héj és a közrezárt doboz – anyagválasztása is az alapgondolatnak megfelelő: a héj egy áttörések nélküli fémburkolatú vasbeton szalag, amin belül két oldalt a hét szint magas üveg függönyfallal rekeszti ki a belső tereket.
A héj építészetileg zavartalan – felépítmények és kémények nélküli – megjelenését az akkor még újdonságnak számító geotermikus energiaellátás tette lehetővé.A földszinten az ügyfélforgalmi terek, felette a belső használatú irodák, legfelül, az átforduló ív alatt nagyméretű tetőterasz található.
Az épület a későbbi Duna híd tengelye mellett áll, így annak megépítését követően Újpest kapujaként is szolgálhat. A telepítésnél ezt a geometriai adottságot is figyelembe vettük.